EN |
    ورود
   12:11:40 PM

"خدایا به ما ظرفیت و لیاقتی عطا کن که بتوانیم ناشر بخشی از خبری باشیم که تو اراده کرده ای در هستی نشر یابد"
 

1398 / 12 / 01
 
پایگاه خبری وب دا کاشان

نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی کاشان

در هشتمین همایش تکریم چهره های قرآنی:

حجت الاسلام و المسلمین شاه فضل به عنوان حافظ ممتاز کشوری معرفی شد

در هشتمین همایش تکریم چهره های قرآنی، حجت الاسلام و المسلمین شاه فضل مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه به عنوان حافظ ممتاز کشوری معرفی شد.

علیرضا شاه‌فضل حافظ ممتاز قرآن کریم که خود به واسطه حرکت در مسیر حفظ قرآن کریم به حوزه علمیه علاقه‌مند شده معتقد است؛ برای علاقه‌مند کردن دانش‌آموزان به معارف دینی باید آنها را با حافظان و حفظ قرآن آشنا کرد.

وی، از دوران کودکی به واسطه شرکت در جلسات قرآنی وارد عرصه تلاوت و سپس حفظ قرآن می‌شود.

علاقه درونی به امور دینی، این حافظ قرآن را در دوران دبیرستان تشویق به حفظ می‌کند به طوری که پس از حفظ چند جزء از قرآن و اخذ مدرک دیپلم به حوزه علمیه می‌رود تا بتواند معارف دینی و قرآنی را بیش از پیش درک کند.

حجت‌الاسلام شاه‌فضل که با تأسی از سخن گهربار امام‌رضا(ع) "لَو عَلِمَ الناسُ مَحاسِنَ کَلامِنا لَتَّبَعونا" لذت شیرینی جلسات قرآنی را با حضور در حوزه علمیه تکمیل کرد، انس با قرآن را راه رسیدن به سعادت و تعالی انسان‌ها می‌داند و معتقد است که بهترین زمان برای تشویق افراد به حفظ قرآن دوران نوجوانی است که در این راستا آموزش و پرورش نقش به سزایی دارد بنابراین مسئولان باید برای ترغیب دانش‌آموزان به حفظ قرآن سرمایه‌گذاری کنند.

این حافظ قرآن با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها قادر به تربیت حافظ و قاری قرآن نیستند، توسعه امور قرآنی را نیازمند بازنگری و آسیب‌شناسی می‌داند و می‌گوید: برای ارتقای امور قرآنی در دانشگاه‌ها باید به تفسیر قرآن توجه شود تا دانشجویان بتوانند به شبهات قرآنی به درستی پاسخ دهند.

به منظور آشنایی بیشتر و استفاده از تجربیات این حافظ قرآن دقایقی را به گفت‌وگو نشستیم؛

 خودتان را معرفی کنید؟

علیرضا شاه فضل متولد 1354 هستم. در دبیرستان رشته ریاضی فیزیک خوانده‌ام و سال 1373 وارد حوزه علمیه شدم. مدت سه سال در کلاس درس خارج از فقه مقام معظم رهبری حضور داشته‌ام و هم‌اکنون نیز دانشجوی دکتری رشته مدرسی معارف اسلامی هستم.

چگونه وارد عرصه حفظ قرآن شدید؟

من از دوران کودکی در جلسات سنتی قرآن شرکت می‌کردم و روز به روز به قرآن بیشتر علاقه‌مند می‌شدم. پس از آن با تشویق خانواده و با توجه به استعدادم در تلاوت قرآن در کلاس‌های قرائت شرکت کردم؛ استاد کلاس قرائت که حافظ قرآن هم بود باعث شد به حفظ علاقه‌مند شوم و وارد عرصه حفظ شوم بر همین اساس تصمیم گرفتم علاوه بر شرکت در جلسات قرائت به امر حفظ قرآن نیز اهتمام ورزم تا اینکه در سوم دبیرستان حفظ تخصصی قرآن را آغاز کردم و چون در آن دوران اهمیت و فواید حفظ را درک کرده بودم با انگیزه بیشتری وارد این عرصه شدم.

 چه زمانی حفظ قرآن را آغاز کردید؟

ابتدای سال 1372 که سوم دبیرستان بودم حفظ تخصصی را شروع کردم و پس از اخذ دیپلم که چند جزء از قرآن را حفظ کرده بودم وارد حوزه علمیه شدم تا اینکه در نوروز سال 1374 حفظ کل قرآن را به اتمام رساندم یعنی در مدت سه سال توانستم قرآن را حفظ کنم.

چرا برای ادامه تحصیل حوزه را انتخاب کردید؟

من وقتی وارد عرصه حفظ قرآن شدم و تفاسیر قرآن را مطالعه می‌کردم شیرینی و لذت مطالعات و مباحث دینی در وجودم بیشتر شد به طوری که این علاقه مرا به سمت حوزه هدایت کرد؛ فکر می‌کنم اگر افراد شیرینی دروس معارف را درک کنند وارد این جرگه خواهند شد.

 نقش خانواده در انتخاب شما چه بود؟

خانواده همواره به انتخابم احترام می‌گذاشتند و اجازه می‌دادند تا خودم مسیر زندگی‌ام را انتخاب کنم البته در ابتدا برای رفتن به حوزه با مخالفت‌هایی روبرو بودم اما زمانی که وارد حوزه شدم  مورد تشویق قرار می‌گرفتم تا در این عرصه ثابت قدم باشم. حفظ قرآن مشوق اصلی برای ورودم به حوزه علمیه بود.

نقش حوزه در ارتقای فعالیت‌های قرآنی شما به ویژه حفظ چقدر بود؟

من حفظ قرآن را از سوم دبیرستان شروع کردم بنابراین باید بگویم حفظ قرآن مشوقم برای حضور در حوزه علمیه شد تا اینکه حوزه مشوقی برای حفظ قرآن باشد اما حضور در حوزه کمک به سزایی در ارتقای دانش قرآنی و توانمندی‌هایم داشت به طوری که با حضور در حوزه و درک مبانی قرآنی سعی کردم دستورات قرآنی را بیشتر در وجودم نهادینه کنم.

درباره روش حفظ قرآن برایمان بگویید.

جلسات حفظ را با دو صفحه در هفته شروع کردم به این صورت که یک هفته زمان در اختیار داشتیم تا دو صفحه از کلام‌الله مجید را حفظ کرده و در جلسه بعد می‌خواندیم. یکی از مهم‌ترین دستاوردهایی که در این مدت کسب کردم این بود که افرادی که می‌خواهند حافظ قرآن شوند باید در مسابقات قرآنی شرکت کنند چرا که این امر باعث ارتقای توانمندی و همچنین انگیزه افراد خواهد شد به همین دلیل توصیه می‌کنم افراد در مسابقات قرآن شرکت کنند حتی اگر در این مسابقات رتبه‌ای کسب نکنند.

سوابق قرآنی خود را بیان نمایید؟

  • رتبه اول 20 جزء قرآن شانزدهمین جشنواره قرآنی و عترت اساتید دانشگاه های علوم پزشکی کشور در سال 90
  • رتبه دوم حفظ کل هجدهمین جشنواره قرآنی و عترت اساتید دانشگاه های علوم پزشکی کشور در سال 92
  • رتبه دوم مسابقات کشوری حفظ قرآن در مقطع دبیرستان در سال 73
  • رتبه های متعدد اول و دوم در مسابقات استانی و منطقه ای در سال های 75 تا 83
  • آموزش حدود 250 نفر در شیراز در بین سال های 79 تا 83 و حافظ شدن این افراد

به نظر شما بهترین شیوه برای جذب افراد به امور قرآنی به ویژه حفظ که تأکید مقام معظم رهبری نیز هست، چیست؟

ورود افراد به حفظ قرآن نیازمند انگیزه درونی است به طوری که اگر افراد انگیزه درونی نداشته باشد جاذبه‌های بیرونی در وجود افراد اثرگذار نخواهد بود به همین دلیل ما باید برای گسترش حفظ قرآن در آموزش و پرورش به ویژه در مقاطع راهنمایی و دبیرستان سرمایه‌گذاری کنیم چرا که در این مقطع شخصیت افراد شکل می‌گیرد بنابراین اگر دانش‌آموزان با حافظان قرآن در ارتباط باشند به طور حتم انگیزه بیشتری برای ورود در این عرصه خواهند داشت در نتیجه مسئولان باید با استخدام حافظان قرآن انگیزه دانش‌آْموزان به ورود در عرصه حفظ را افزایش دهند.

علاوه بر این، افراد باید برای ارتقای توانمندی و انگیزه بیشتر در مسابقات قرآنی شرکت کنند چرا که این مسابقات حس رقابت را بیشتر می‌کند و باعث پیشرفت خواهد شد. البته دولت باید اقداماتی برای افرادی که حافظ قرآن نیز هستند داشته باشد تا بتوانند حفظ خود را ارتقا داده و آیات قرآن را فراموش نکنند در غیر این صورت تلاش برای ورود افراد به امور قرآنی کمترین نتیجه را خواهد داشت.

 علت اینکه شما تأکید دارید که دانش‌آموزان در دوران راهنمایی حفظ را شروع کنند چیست؟

به نظر من بچه‌ها خودشان باید راه قرآن را انتخاب کنند و نباید هیچ اجباری از طرف اطرافیان وجود داشته باشد و والدین نیز باید بعد از انتخاب آنها را حمایت کنند تا از قرآن دلزده نشوند. در دوران راهنمایی افراد از نظر فکری شرایط بهتری دارند بنابراین هر چه در این دوران افراد را تشویق به حفظ کنیم ماندگاری آیات الهی در ذهن افراد بیشتر خواهد بود چرا که بیشتر حافظان موفق قرآن نیز از سنین راهنمایی و دبیرستان به حفظ قرآن وارد شدند.

به نظر شما دانشگاه‌ها چقدر در فعالیت‌های قرآنی به ویژه تربیت حافظان قرآن مؤثرند؟

دانشگاه حافظ و قاری قرآن تحویل جامعه نمی‌دهد حتی دانشکده‌های علوم قرآنی نیز قادر به تربیت حافظ و قاری قرآن نیستند بنابراین چه انتظاری از سایر دانشگاه‌ها داریم اما در عرصه‌های پاسخگویی به سؤالات و ابهامات دینی، دانشجویان از طریق قرآن می‌تواند بسیار مؤثر باشند، به همین جهت در دانشگاه‌ها تفسیر بسیار مفیدتر از قرائت و حفظ است بنابراین باید با تبیین تفسیر قرآن در دانشگاه‌ها زمینه ارتقای فعالیت‌های افراد را ایجاد کنیم.

با توجه به اینکه 18 سال از حفظ شما می‌گذرد در این مدت طولانی چطور محفوظات خود را تثبیت کردید؟

انگیزه درونی در وجودم و همچنین احساس نیاز به قرآن مرا به امور قرآنی و حرکت در این عرصه هدایت کرد؛ علاوه بر این در جامعةالقرآن شیراز نیز مسئولیت برگزاری کلاس‌های حفظ را بر عهده داشتم و دو سال نیز در فرهنگسرای قرآن شیراز مشغول بودم همچنین حدود چهار سال در معاونت آموزشی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور خدمت‌رسانی کردم و هم‌اکنون چهار سال است که مسئول نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی کاشان هستم؛ بنابراین تمامی فعالیت‌هایم در امور قرآنی خلاصه می‌شد که این امر باعث شد بتوانم محفوظاتم را تثبیت کنم.

سال 1385 نیز که وارد امور اجرایی خارج از امور قرآن شدم سعی کردم روزانه با مرور محفوظات با قرآن ارتباط برقرار کنم تا بتوانم از آیات الهی در کار و زندگی خود بهره ببرم؛ به طور کلی باید بگویم هیچ‌ چیزی مانع انس با قرآن نشد به همین دلیل آیات الهی ملکه ذهنم شدند.

نظر شما در مورد تأکید مقام معظم رهبری در تربیت 10 میلیون حافظ قرآنی چیست و برای تحقق این هدف چه باید کرد؟

اصل قضیه نشان‌دهنده نگرش عمیق مقام معظم رهبری است چرا که راه پیشرفت ‌نظام و تعالی انسان‌ها انس با قرآن است که حفظ هم یکی از موارد آن به حساب می‌آید بنابراین برای تحقق این هدف متعالی تغییر در شرایط عمومی جامعه لازم و ضروری است. همکاری دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف کشور به طور هماهنگ و برنامه‌ریزی‌شده می‌تواند در تعالی این هدف مثمرثمر باشد؛ البته باید به این مسئله توجه کرد که علاوه بر تحقق این هدف بزرگ باید یک بازنگری و آسیب‌شناسی روی فعالیت‌هایی که تا به حال انجام داده‌ایم داشته باشیم. جذب افراد به سمت فعالیت‌های قرآنی به ویژه حفظ بسیار خوب است، ولی از آن مهم‌تر و ضروری‌تر این است که افراد در حفظ و فعالیت قرآنی ثابت قدم بمانند و حفاظ مرور خود را هیچ‌گاه ترک نکنند و مدافع فعالیت‌های قرآنی باشند تا برای دیگر افراد جامعه انگیزه و مشوق باشند بنابراین بیش از گسترش راه‌های تشویقی باید فعالیت‌های قرآنی را بازنگری و آسیب‌شناسی کرد چرا که ما تاکنون توانسته‌ایم افراد بسیاری را وارد عرصه حفظ قرآن کنیم اما متأسفانه در نگهداری آن‌ها به خوبی عمل نکرده‌ایم.

در انتها اگر صحبتی دارید بفرمایید.

از بهترین اساتید گرانقدرم آقایان مجید عربی، ابوالقاسم تصویری، محمود لطفی نیا و عبدا ... تصویری سپاس گذارم.

امیدوارم مردم با همه وجود قرآن را درک کنند همانطور که خداوند در آیه 26 سوره مبارکه «یس» می‌فرماید: «یَا لَیْتَ قَوْمِی یَعْلَمُونَ؛ اى کاش قوم من مى‏دانستند».

 

ساعت : 14:42 -  روز  : چهار شنبه  - 7 /  12 / 1392 /  شماره خبر : 30 / تعداد نمايش :683

درج نظر بینندگان نظرات کاربران فایل مرتبط
  درج نظر بينندگان خبر :

نام:   
ایمیل:  
نظر:    

  نظرات كاربران: