EN |
    ورود
   2:01:17 PM

"خدایا به ما ظرفیت و لیاقتی عطا کن که بتوانیم ناشر بخشی از خبری باشیم که تو اراده کرده ای در هستی نشر یابد"
 

1398 / 09 / 21
 
پایگاه خبری وب دا کاشان

پیشگیری از کمبود

پیشگیری از کمبود "ویتامین D"

بررسی های ملی وضعیت ریز مغذی ها حاکی از شیوع بالای کمبود "ویتامین د" در بزرگسالان می باشد.

این ویتامین علاوه بر نقشی که در جذب کلسیم و فسفات؛ حفظ سلامت استخوان ها و پیشگیری از پوکی استخوان دارد، در پیشگیری بسیاری از بیماری های غیر واگیر از جمله دیابت نوع 2، بیماری های خود ایمنی مثل مولتیپل اسکلروز (MS) و انواع سرطان نیز موثر است.

لذا با توجه به محدود بودن منابع غذایی "ویتامین د" دوز  پیشگیری از کمبود "ویتامین د" جهت گروه های سنی مختلف به روش زیر توصیه می گردد:

کودکان و نوجوانان 18-1 سال: 1000-600 واحد روزانه برای حفظ سطح سرمی 25(OH)Dبالاتر از 30 ng/mlمعادل مصرف یک پرل 50000 واحد دو ماهی یکبار

بزرگسالان 70-19 سال: 2000-1500 واحد روزانه برای حفظ سطح سرمی 25(OH)Dبالاتر از 30 ng/mlمعادل مصرف یک پرل 50000 واحد ماهیانه

افراد مسن بالاتر از 70 سال: 2650-2000 واحد روزانه برای حفظ سطح سرمی 25(OH)Dبالاتر از 30 ng/mlمعادل مصرف یک پرل 50000 واحد هر سه هفته یکبار

نکات قابل توجه:

1)در موارد سطح سرمی 25(OH)Dکمتر از 30 ng/mlجهت درمان کمبود "ویتامین د" به پزشک مراجعه شود.

2)با توجه به اینکه نوع تزریقی "ویتامین د" زیست دسترسی خوبی ندارد لذا برای پیشگیری از کمبود "ویتامین د" این شکل از دارو توصیه نمی شود.

3)بهتر است مکمل "ویتامین د" همراه وعده های اصلی غذا (ناهار یا شام) مصرف شود.

4)در صورت بروز علائم مسمومیت شامل یبوست، ضعف، خستگی، خواب آلودگی، سردرد، کاهش اشتها، پرنوشی، خشکی دهان، طعم فلزی در دهان، تهوع و استفراغ از ادامه مصرف خودداری کرده و به پزشک مراجعه نمایید.

دکتر آزاده ایران منش-داروساز

ساعت : 12:20 -  روز  : سه شنبه  - 1 /  4 / 1395 /  شماره خبر : 30 / تعداد نمايش :323

درج نظر بینندگان نظرات کاربران فایل مرتبط
  درج نظر بينندگان خبر :

نام:   
ایمیل:  
نظر:    

  نظرات كاربران: