EN |
    ورود
   8:56:00 PM

"خدایا به ما ظرفیت و لیاقتی عطا کن که بتوانیم ناشر بخشی از خبری باشیم که تو اراده کرده ای در هستی نشر یابد"
 

1401 / 03 / 07
 
فرهنگ سلامت

تغذیه صحیح در ایام ماه مبارک رمضان/ رعایت سه اصل کلی در تغذیه سالم

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در خصوص روزه داری در ماه مبارک رمضان گفت: در این ماه مانند سایر اوقات، باید سه اصل کلی در تغذیه سالم "تنوع، تعادل و کالری (دانسیته) مواد مغذی" را رعایت نمود.

 

به گزارش وب دا، دکتر ذات اله عاصمی افزود: "تنوع" یعنی استفاده از گروه های شش گانه اصلی غذایی شامل غلات، شیر و لبنیات، سبزی ها، میوه ها، گوشت ها و روغن و چربی ها است.

 

وی تصریح کرد: "تعادل" به معنی مصرف کافی و منطقی گروه های مختلف غذایی، به طوری که از کم خوری و پرخوری پرهیز شود. به عنوان مثال یک فرد سالم، روزانه به 2- 4 واحد میوه نیاز دارد.

 

دکتری تغذیه ادامه داد: "دانسیته مواد مغذی" یعنی اینکه ترجیحاً از مواد غذایی استفاده شود که کالری کمتر و مواد مغذی بالاتری برخوردارند. بعنوان مثال، دریافت زولبیا، بامیه، شیرینی جات و آب میوه های شیرین که کالری بالا و مواد مغذی کمی دارند، باید به حداقل رسانده شود.

 

عضو هیات علمی دانشگاه در خصوص وعده افطار اظهار داشت: بهتر است وعده افطاری با یک لیوان آب جوش یا چای کمرنگ به همراه یک عدد خرما شروع شود. بعد از چند دقیقه، مصرف غذاهای سبک و مختصر که حاوی گروه های مختلف غذایی از جمله شیر و لبنیات، میوه، سبزی، نان و غلات باشد مناسب می باشد.

 

دکتر عاصمی یادآور شد: خصوصیات و ویژگی وعده سحری بهتر است مشابه وعده ناهاری باشد تا از ایجاد گرسنگی در طول روز پیشگیری شود. توصیه می شود همه گروه شش گانه غذایی در وعده سحری مصرف شود.

 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان یادآور شد: بهتر است میان وعده ها (از افطار تا سحر) در ماه مبارک رمضان همانند ایام غیر روزه داری از میوه پر شود. مصرف منطقی میوه بخصوص میوه های حاوی فیبر مانع بروز یبوست می شود.

 

وی ، با اشاره به تفاوت روزه داری با خودداری از تغذیه، تاکید کرد: روزه داری در معنای علمی آن رعایت کلیه اصول اساسی مربوط به تغذیه صحیح در زمانی خاص و پرهیز و دوری از خوردن و آشامیدن در یک فاصله زمانی خاص دیگر می باشد که هیچ تأثیری بر کم شدن فهم و قوای شعوری انسان ندارد ولی خودداری از تغذیه یا به عبارتی گرسنگی در انسان، موجب پائین آوردن راندمان ذهنی و عقلی او می شود. چون گرسنگی و خودداری از تغذیه در ساعات شبانه روز به صورت نامنظم و غیر‌اصولی ممکن است انجام پذیرد.


 

 

ساعت : 12:19 -  روز  : شنبه  - 30 /  11 / 1400 /  شماره خبر : 31 / تعداد نمايش :93

درج نظر بینندگان نظرات کاربران فایل مرتبط
  درج نظر بينندگان خبر :

نام:   
ایمیل:  
نظر:    

  نظرات كاربران: