EN |
    ورود
   6:31:48 PM

"خدایا به ما ظرفیت و لیاقتی عطا کن که بتوانیم ناشر بخشی از خبری باشیم که تو اراده کرده ای در هستی نشر یابد"
 

1399 / 05 / 14
 
فرهنگ سلامت

متخصص علوم تغذیه:

پروبیوتیک ها و پره بیوتیک ها در سلامت دستگاه گوارش موثرند

متخصص علوم تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: پروبیوتیک ها و پره بیوتیک ها در سلامت دستگاه گوارش موثرند.

دکتر شکوه سربلوکی در گفتگو با خبرنگار وب دا اظهار داشت: دستگاه گوارش انسان حاوی یکهزار نوع باکتری متفاوت است که بعضی از آنها جزو باکتری های مفید هستند که سلامت فرد را با تحریک سیستم ایمنی و بهبود هضم و جذب مواد مغذی و نیز مهار رشد باکتری های پاتوژن و بیماری زا تامین می کنند.

وی افزود: نتایج تحقیقات متعدد ثابت کرده که پروبیوتیک ها و پره بیوتیک ها قادرند سلامت میزبان را با افزایش تعداد باکتری های مفید در روده بهبود ببخشند.

وی تصریح کرد: پروبیوتیک ها میکرو ارگانیسم های زنده ای هستند زمانی که به اندازه کافی مصرف شوند، به علت تغییر مطلوب در توازن میکروبی روده منجر به بروز اثرات مفید در وضعیت جسمانی مصرف کننده می شوند.

متخصص علوم تغذیه و رژیم درمانی تاکید کرد: پروبیوتیک در غذاها و مکمل های رژیمی یافت شده و شامل 'لاکتوباسیلی' و 'بیفیدوباکتریا' است که در فرایند تولید مواد غذایی به آنها اضافه می شود.

دکتر سربلوکی خاطرنشان کرد: از جمله مواد غذایی دارای پروبیوتیک، ماست پروبیوتیک و یا بنام 'پروماس' است که همان ماست معمولی است با این تفاوت که با باکتری های پروبیوتیک غنی شده است و در دمای بین 38 تا 45 درجه سانتیگراد تهیه می شود.

وی یادآور شد: در هر گرم از این نوع ماست، حداقل 10 پروبیوتیک زنده غیر از باکتری 'بولگاریس' و 'ترموفیلوس' موجود در ماست معمولی وجود دارد.

این متخصص علوم تغذیه و رژیم درمانی گفت: فرآورده های دیگری نیز همچون پنیر و شیرینی های پروبیوتیک نیز وجود داشته ضمن اینکه مکمل های دارویی آن نیزبه شکل پودر، قرص و کپسول نیز در برخی از کشورها یافت می شود.

دکتر سربلوکی گفت: مصرف مداوم محصولات پروبیوتیک توسط مادران باردار (به مدت 6 ماه) بروز اگزما را در نوزادان آنها به نصف کاهش می دهد.

وی افزود: پره بیوتیک ها نیز دسته دیگری از مواد مغذی هستند که شامل کربوهیدرات های غیر قابل هضم مانند 'اینولین' و 'فروکتوالیگوساکاریدها' بوده که در واقع خوراک لازم برای پروبیوتیک ها هستند و این مواد مغذی در خوراکی های طبیعی مثل موز،  عسل، کنگر فرنگی، غلات، مارچوبه، آرتیشو، سیر و پیاز یافت می شود.

وی تصریح کرد: پره بیوتیک ها قادرند رشد و فعالیت باکتری های مفید روده را ارتقا داده و شمار آنها را نیز افزایش دهند.

دکتر سربلوکی بیان کرد:‌ براساس نتایج مطالعات انجام شده، این مواد مغذی قادرند با افزایش تولید آنتی بادی های ضد عوامل پاتوژن و نیز افزایش دیگر سلول های ایمنی، سیستم ایمنی دستگاه گوارش را ارتقا داده، همچنین با تاثیر بر عملکرد سلول های روده و با تحریک آنها به تولید موکوس بیشتر، از مرگ سلول های سالم روده جلوگیری کرده و سلامت دستگاه گوارش را تضمین کنند.

وی خاطرنشان کرد: پروبیوتیک ها و پره بیوتیک ها علاوه بر بهبودی بسیاری از اختلالات دستگاه گوارش در پیشگیری از چاقی و دیابت نوعII و کاهش کلسترول خون نیز موثر هستند.

ساعت : 12:57 -  روز  : شنبه  - 20 /  3 / 1391 /  شماره خبر : 31 / تعداد نمايش :2220

درج نظر بینندگان نظرات کاربران فایل مرتبط
  درج نظر بينندگان خبر :

نام:   
ایمیل:  
نظر:    

  نظرات كاربران: