EN |
    ورود
   6:53:57 PM

"خدایا به ما ظرفیت و لیاقتی عطا کن که بتوانیم ناشر بخشی از خبری باشیم که تو اراده کرده ای در هستی نشر یابد"
 

1399 / 05 / 14
 
فرهنگ سلامت

رعایت نکردن اصول تغذیه در ماه رمضان سلامت روزه داران را به خطر می اندازد

کارشناس تغذیه و رژیم های غذایی شبکه بهداشت و درمان آران و بیدگل گفت: رعایت نکردن اصول تغذیه در ماه رمضان سلامت روزه داران را به خطر می اندازد.

به گزارش وب دا، ابوالفضل رعیت افزود: روزه داری با وجود دارا بودن اثرات مثبت روحی، معنوی، جسمی و پزشکی، اما بدون رعایت اصول صحیح تغذیه نه تنها ضامن سلامت انسان نیست بلکه می تواند سلامتی شخص را به خطر اندازد.

وی تصریح کرد: متاسفانه برخی از روزه داران پس از ماه رمضان دچار عوارضی همچون افزایش وزن، افزایش سطح چربی های خون ، لاغری مفرط و از دست دادن بیش از حد آب بدن و مشکلات گوارشی می شوند.

وی، با اشاره به اهمیت آشنایی روزه داران با اصول صحیح تغذیه در ماه مبارک رمضان گفت: برای وعده سحری به روزه داران توصیه می شود از خوردن غذای حجیم و چرب خودداری کرده و به جای آن نان سنگک، پنیر، گردو، سبزی، خرما و یک قاچ هندوانه مصرف کنند.

رعیت اظهار داشت: در صورتی که روزه دار عادت به مصرف غذاهای خورشتی در وعده سحر دارد نبایستی مصرف سبزی و سالاد را فراموش کند و بهتر است تا 45 دقیقه پس از صرف غذا نخوابد.

وی، مصرف یک یا دو لیوان آب یا چای کمرنگ را برای حفظ آب بدن در طول روزه داری مفید دانست و تاکید کرد: اگر مایل به مصرف هندوانه به همراه سحری خود نیستید یک لیوان شیر بهترین جایگزین برای آن است.

وی خاطرنشان کرد: برای آمادگی دستگاه گوارش و ترشح شیره های گوارشی بهتر است افطار را با یک استکان چای ولرم و خرما یا یک کاسه کوچک سوپ یا آش ولرم شروع کرده و پس از 10 دقیقه غذای اصلی را میل کنید .

این کارشناس تغذیه تاکید کرد: مصرف شربت های خیلی شیرین و نوشابه های گاز دار در موقع افطار یا به همراه آن به هیج وجه توصیه نمی شود.

وی گفت: هرگز بدون صرف سحری روزه نگیرید چرا که افت قند خون منجر به سردرد، سرگیجه و کاهش فشار خون شده و در دراز مدت موجب وارد آمدن آسیب های بیشتری بر بدن می شود.

ساعت : 9:32 -  روز  : دو شنبه  - 2 /  5 / 1391 /  شماره خبر : 31 / تعداد نمايش :893

درج نظر بینندگان نظرات کاربران فایل مرتبط
  درج نظر بينندگان خبر :

نام:   
ایمیل:  
نظر:    

  نظرات كاربران: