امروز : 01 مرداد 1403
  • 1398/07/24 - 14:57
  • 7
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
  • /ZWXj

اصلاح الگوی تغذیه برای حفظ و ارتقاء سلامت

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان، از نامگذاری روز جهانی غذا با شعار ملی "اصلاح الگوی تغذیه برای حفظ و ارتقاء سلامت" در هفت محور خبر داد...




معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان، از نامگذاری روز جهانی غذا با شعار ملی "اصلاح الگوی تغذیه برای حفظ و ارتقاء سلامت" در هفت محور خبر داد.



به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه، دکتر محسن تقی زاده در گفتگو با خبرنگاران افزود: شعار سال ۲۰۱۹ سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد با عنوان "رفتار ما آینده ما را میسازد رژیم غذایی سالم برای دنیای بدون گرسنگی" می باشد.



وی تصریح کرد: این هفت محور شامل کاهش قند نمک و چربی محصولات غذایی و آشامیدنی، نشانگر های رنگی تغذیه در راستای ارتقا دانش مصرف‌کننده، نشان ایمنی و سلامت محصولات غذایی سلامت محور، مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت در حوزه غذا، برچسب اصالت کالا و سیستم رهگیری و ردیابی در حوزه غذا، محصولات غذایی ویژه و فراسودمند و اطلاع رسانی و ارتقای آگاهی مصرف کننده در حوزه سلامت غذا است.



دکتر تقی زاده، با اشاره به اینکه به طور کلی یافته ها حاکی از آن بود که میزان مصرف سرانه کالری در ایران بیش از میزان توصیه روزانه شده است، ادامه داد: سرانه مصرف روغن 20 درصد و قند و شکر 38 درصد بیش از مقادیر توصیه شده در سبد غذایی مطلوب می باشد.                                                                                                             



وی، همچنین مصرف شیر و لبنیات 25درصد، تخم مرغ 20 درصد، سبزی و میوه 25 درصد کمتر از مقادیر توصیه شده بیان کرد و اظهار داشت: تغییرات در الگوی مصرف مواد غذایی بازگو کننده گذار تغذیه در جهان است که باعث تغییرات بسیار جدی نامطلوب در الگوی مصرف غذائی و سلامت افراد جامعه می شود.



معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی کاشان، برنامه ریزی و سیاست گذاری های تغذیه مبتنی بر کاهش گذار تغذیه بایستی باشد و بر جنبه های فرهنگی و اجتماعی مصرف مواد غذائی توجه شود.



مصرف نمک ایرانی ها ۲ برابر استاندارد



وی، با بیان اینکه استاندارد مصرف روزانه نمک ۵ گرم است، گفت:میزان مصرف نمک ایرانیان در روز به ۸ تا ۱۰ گرم می رسد که ۲ برابر استاندارد است.



دکتر تقی زاده اظهار داشت: در حال حاضر مردم ایران ۲ برابر میزان توصیه شده نمک مصرف می کنند که باید اقدماتی در جهت کاهش مصرف انجام شود.



معاون غذا و دارو دانشگاه یادآورشد:

در برخی از صنایع مانند نان های صنعتی میزان نمک بیش از ۵۰ درصد، در مورد پنیر  ۲۵درصد و در مورد دوغ ۲۰ درصد کاهش یافته است، اما کاهش بیش از این ممکن است با عکس العمل منفی مصرف کننده ها همراه باشد و صنایع آسیب ببینند.



وی گفت: مردم باید به مصرف غذاهای کم نمک عادت کنند، توصیه مهم متخصصان درمورد نمک، مربوط به نمک سفره است که به صورت مستقیم به غذا اضافه می شود که نیازمند فرهنگ سازی برای حذف نمکدان از سفره است و هنگام طبخ غذا باید میزان نمک تنظیم شود که در مجموع بتوانیم به شرایط استاندارد برسیم.



وی، از جمله اقدامات سازمان غذا و دارو را در این راستا نشانگر رنگی تغذیه ای یا چراغ راهنمای تغذیه ای برشمرد که بر روی محصولات خوراکی و آشامیدنی قابل مشاهده است.



دکتر تقی زاده، درج نشانگر رنگی تغذیه ای را گامی موثر در آگاهی عمومی از اطلاعات تغذیه ای محصولات تولیدی کارخانجات عنوان کرد.



وی اظهار داشت: در نشانگر تغذیه ای میزان کالری موجود در هر سهم از محصول و اطلاعات مرتبط با مقادیر نمک، قند، چربی کل و اسیدهای چرب ترانس را با توجه به میزان محدود تغذیه ای آن ها با رنگ های قرمز (زیاد)، نارنجی (متوسط)، سبز(اندک) نشان می دهد.



دکتر تقی زاده یادآور شد: نشانگر تغذیه ای ضمن آگاهی دادن از مقادیر مواد مصرفی خوراکی و آشامیدنی با رنگ های مختلف، با توجه به شرایط جسمی هر فرد انتخاب بهتری را به شما پیشنهاد می دهد.




  • گروه خبری : پایگاه خبری وب دا کاشان
  • کد خبر : 118899
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم