امروز : 01 مرداد 1403
  • 1398/01/27 - 13:38
  • 8
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /Z3Sj

صدای سکته مغزی را بشنویم!

سکته مغزی به مجموعه ای از علائم عصبی اطلاق می شود که در نتیجه ی کاهش یا قطع خونرسانی قسمتی از مغز به علت ایجاد لخته یا پارگی عروق مغزی رخ می دهد و می تواند منجر به ناتوانی یا مرگ بیمار شود...




سکته مغزی به مجموعه ای از علائم عصبی اطلاق می شود که در نتیجه ی کاهش یا قطع خونرسانی قسمتی از مغز به علت ایجاد لخته یا پارگی عروق مغزی رخ می دهد و می تواند منجر به ناتوانی یا مرگ بیمار شود.



متخصص مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: سکته مغزی ناتوان کننده ترین بیماری مغزی و دومین علت مرگ و میر در ایران است و روزانه بین 300 تا 350نفر در کشور دچار این عارضه می شوند.





دکتر مهدی خیران در گفتگو با وب دا گفت: پرفشاری خون، دیابت، چربی خون بالا، بیماری های قلبی، مصرف سیگار و قلیان، چاقی و زندگی بی تحرک مهمترین عوامل مستعدکننده افراد جامعه به سکته مغزی می باشد.



وی افزود: سکته مغزی به صورت ناگهانی ایجاد شده و بسته به محل آسیب مغزی، وسعت و شدت آن، علائم متنوعی ایجاد می کند که به صورت اختلال ناگهانی تکلم (سنگینی یا شلی زبان، ناتوانی در صحبت کردن، اختلال در درک کلمات)، ضعف و سنگینی و یا بی حسی یک طرفه صورت و یا اندام ها، تاری دید ناگهانی یک یا هر دو چشم و اختلال ناگهانی در تعادل و راه رفتن می باشد.



متخصص مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی کاشان تصریح کرد: سکته مغزی یک بیماری قابل درمان است به شرطی که بیمار در سریع ترین زمان ممکن و حداکثر طی 3 تا 4 ساعت از شروع علائم مراجعه کند تا بتوان در صورت اثبات سکته مغزی از نوع غیر خونریزی دهنده در سی تی اسکن، برای بیمار داروی ترومبولیتیک (حل کننده لخته) شروع کرد.



وی، با اشاره به اینکه بیمارستان شهید بهشتی کاشان تنها مرکز ارائه دهنده درمان سکته مغزی در منطقه می باشد، ادامه داد: در صورتی که فردی با یک یا چند مورد از علائم ذکر شده به ویژه اختلال ناگهانی تکلم، انحراف و غیر قرینگی صورت و سنگینی یا فلج دست یا پای یک طرف بدن مواجه شد در اولین فرصت با اورژانس 115 تماس گرفته تا در اسرع وقت توسط پرسنل مجرب و آموزش دیده 115 به بیمارستان شهید بهشتی منتقل شده تا تحت درمان قرار گیرد.



مسئول پیگیری کد ۷۲۴ در بیمارستان شهید بهشتی کاشان گفت: به ازای هر یک دقیقه که از شروع سکته مغزی می گذرد حدود 2 میلیون سلول عصبی از بین می رود و این آسیب غیر قابل بازگشت و جبران ناپذیر می باشد.



وی تاکید کرد: سکته مغزی سن و سال نمی شناسد و در هر سنی احتمال وقوع آن وجود دارد و شروع هر چه سریعتر درمان ترجیحا طی 1 ساعت اول از علامت دار شدن بیمار، منجر به کاهش چشمگیر ناتوانی و مرگ و میر بیمار و افزایش احتمال بهبودی و بازگشت وی به زندگی عادی می شود.




  • گروه خبری : پایگاه خبری وب دا کاشان
  • کد خبر : 118563
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم