امروز : 01 مرداد 1403
  • 1397/10/11 - 13:14
  • 4
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /ZVDj

نگهداری آنتی­ بیوتیک ها در منزل پدیده مقاومت آنتی­ بیوتیکی را تشدید می­ کند

مدیر نظارت بر امور دارو و مواد مخدر دانشگاه گفت: نگهداری آنتی­ بیوتیک ها در منزل پدیده مقاومت آنتی بیوتیکی را که نوعی خطر فراگیر است، تشدید می کند...




مدیر نظارت بر امور دارو و مواد مخدر دانشگاه گفت: نگهداری آنتی­ بیوتیک ها در منزل پدیده مقاومت آنتی بیوتیکی را که نوعی خطر فراگیر است، تشدید می کند.



به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه، دکتر محمد حسین خیاط کاشانی، با اشاره به این که داروهای آنتی بیوتیک از داروهای پرمصرف هستند، افزود: این داروها به هیچ عنوان نباید توسط افراد غیرپزشک به دیگران توصیه شوند یا از داروخانه ها بدون نسخه پزشک خریداری شوند.   



مدیر نظارت بر امور دارو و مواد مخدر دانشگاه گفت: نگهداری دارو در خانه بزرگترین خطر برای وقوع مسمومیت های اتفاقی در کودکان است که در بسیاری موارد می تواند آسیب زننده و خطرناک باشد و برای جلوگیری از اینگونه مسمویت ها همواره باید دارو به اندازه ی نیاز تهیه و درجعبه های مخصوص دارای ایمنی مطمئن و دور از دسترس کودکان نگهداری شود.



وی افزود: با توجه به دسترسی آسان به داروها و انبار شدن بیش از حد آن ها در منازل، میزان مصرف غیرمنطقی و غیراصولی داروها افزایش یافته که خود سبب تشدید عوارض دارویی میباشد.



دکتر خیاط کاشانی تصریح کرد: در بحث انباشت داروها در منازل همچنین به تاریخ انقضای داروها توجه نمیشود که این امر سبب از بین رفتن داروها در منازل و هدر رفتن دارو و زیان های مالی فراوان می باشد. 



وی به مهمترین نکات برای جلوگیری از انبار شدن بی رویه ی داروها اشاره کرد و گفت: دارو را تنها طبق توصیه پزشک و داروساز مصرف کنیم و هرگز داروی خود را به دیگران توصیه نکنیم.



وی ادامه داد: داروی توصیه شده توسط دیگران را مصرف نکنیم و همواره دوره درمان دارویی خود را طبق دستور پزشک تکمیل کنیم، رعایت این نکته در مورد برخی داروها مانندآنتی بیوتیک ها ضروری است و حتماً باید دوره درمان تکمیل شود و همچنین تکرار مجدد دارو بدون دستور پزشک آسیب زننده است و در بسیاری از موارد مانند مصرف داروهای آنتی بیوتیک مگر بنابر دستور پزشک، پس از اتمام دارو نیاز به تکرار مجدد وجود ندارد و یک دوره ی درمان کافی است.



وی گفت: بهترین مکان برای نگهداری از دارو، داروخانه ها هستند که تمام شرایط پایداری دارو  را رعایت می کنند و در صورت تغییر رنگ ظاهری مانند نرم یا سخت شدن قرص ها یا شربت ها باید از مصرف آن خودداری کرد و همواره تاریخ انقضای داروها را کنترل کرده و نباید داروهای تاریخ گذشته را داخل کانال فاضلاب و دستشویی ریخت.



دکتر خیاط، رعایت شرایط نگهداری دارو طبق بروشور کارخانه، عدم نگهداری داروها در مکان های گرم و مرطوب (مانند آشپزخانه در نزدیکی گاز، بخاری یا در حمام و دستشویی) و خودداری از خرید و نگهداری بیش از حد دارو برای جلوگیری از آسیب به دارو را توصیه کرد.




  • گروه خبری : پایگاه خبری وب دا کاشان
  • کد خبر : 118328
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم