امروز : 03 مرداد 1403
  • 1396/09/11 - 13:45
  • 4
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /ZQsj

"سلامتی حقی برای همه" شعار روز جهانی ایدز

معاونت بهداشتی دانشگاه گفت: "سلامتی حقی برای همه" به عنوان شعار روز جهانی ایدز نامگذاری شده است...




معاونت بهداشتی دانشگاه گفت: "سلامتی حقی برای همه" به عنوان شعار روز جهانی ایدز نامگذاری شده است.



به گزارش وب دا، دکتر سید علیرضا مروجی در گفتگو با خبرنگاران، با اشاره به آغاز هفته اطلاع رسانی ایدز از هشتم لغایت چهاردهم آذر ماه وروز جهانی ایدز(12آذرماه)، بر اطلاع رسانی، پیشگیری، تشخیص زودهنگام، درمان و حمایت از مبتلایان به اچ‌آ‌ی‌وی تاکید کرد.



وی، با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری (مدظله العالی) "جلوگیری از گسترش اینگونه  امراض با استعانت از حمایت های مادی و معنوی برای کسانی که مطلعند و تمکن دارند شرعا لازم است"، افزود: ایدز یک بیماری عفونی ناشی از نوعی ویروس است که بعد از ورود به بدن انسان وارد سلول های سیستم دفاعی (گلبول های سفید) شده و در آنجا تکثیر یافته و با از بین بردن سلول های سفید در خون آزاد شده و دیگر سلول های دفاعی را درگیر می کند و در نهایت با کاهش سیستم ایمنی باعث بروز انواع بیماری های عفونی، عفونت های  فرصت طلب و انواعی از سرطان ها می شوند.



دکتر مروجی، تماس جنسی محافظت نشده، خون و فراورده های خونی وانتقال ازمادر به کودک را سه راه اصلی انتقال  HIV عنوان کرد.



وی سرنگ آلوده مشترک در معتادان، لوازم پزشکی آلوده و هر گونه وسیله یا ابزاری که در بدن ایجاد خراش کند مثل تیغ آرایشگری مشترک، خالکوبی،حجامت، مسواک، خلال دندان و ... را از دیگر راه های انتقال ویروس برشمرد.



پایبندی به اصول و موازین اخلاقی ،خانوادگی و دین مبین اسلام و اجتناب از  بی بندو باری، پرهیز از انجام هر گونه رفتار پرخطر در مورد ایدز، ایجاد راهکارهای مناسب جهت مبارزه با مواد مخدر خصوصا نوع تزریقی، آموزش بیماری ایدز و خطرات آن و راه های انتقال ایدز به جامعه خصوصا نسل جوان، عدم استفاده مشترک از وسایل و ابزاری که در بدن ایجاد خراش می کند مانند تیغ آرایشگری، خال کوبی،  وسایل حجامت، پزشکی و دندانپزشکی و ...، اجتناب از مصرف مشروبات الکلی و داروهای روانگردان و ... را از جمله راه های پیشگیری عنوان کرد.



مرکز مشاوره ایدز واقع در خیابان امام خمینی(ره)، مرکز خدمات جامع سلامت گلابچی آماده پاسخگویی به سوالات افراد و ارائه خدمات پیشگیری و مشاوره ای در زمینه ایدز به صورت رایگان و محرمانه می باشد.      شماره تماس :55463344



عناوین روزهای هفته اطلاع رسانی ایدز:



· چهارشنبه 8 آذر: کودکان، زنان و مادران 



· پنج شنبه 9 آذر: خبرنگاران، ورزشکاران و هنرمندان



· جمعه 10 آذر: ‌روحانیون، طلاب و رهبران مذهبی     



· شنبه 11 آذر: دانشجویان، دانش آموزان، جوانان و آحاد مردم



· یکشنبه 12 آذر: مبتلایان  و متاثرین از اچ‌آی‌وی، کارکنان بهداشتی- درمانی



· دوشنبه 13 آذر: پژوهشگران و اندیشمندان



· سه شنبه 14 آذر: سیاستگزاران، مسئولان و مجریان



 




  • گروه خبری : پایگاه خبری وب دا کاشان
  • کد خبر : 117525
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم