امروز : 04 مرداد 1403
  • 1396/03/10 - 11:27
  • 6
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /Zdmj

روزه داران از خوردن غذاهای پرکالری در وعده افطار خودداری کنند

کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: روزه داران در وعده افطاری از خوردن غذاهای پرکالری و در حجم زیاد نظیر حلیم های پرچرب، کله پاچه، آش با حبوبات زیاد و پیاز داغ و غذاهای پرچربی جدا خودداری کنند...




کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: روزه داران در وعده افطاری از خوردن غذاهای پرکالری و در حجم زیاد نظیر حلیم های پرچرب، کله پاچه، آش با حبوبات زیاد و پیاز داغ و غذاهای پرچربی جدا خودداری کنند.



 



وجیهه عرب شاهی در گفتگو با خبرنگاران توصیه کرد: روزه داران، روزه خود را با چای کم رنگ، آب جوش یا شیر گرم به همراه کمی عسل، خرما یا نبات بازکنند.



 



وی، با اشاره به اینکه هرچند فصل گرما و روزه داری همراه شده است اما با رعایت آداب تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان، تحمل گرسنگی و تشنگی در این روزهای طولانی سال امکان پذیرتر خواهد شد، گفت: روزه داران به هیچ عنوان روزه خود را با آب یا نوشیدنی های سرد باز نکنند که عوارض جدی برای ارگان های مختلف بدن دارد و سلامتی دستگاه گوارش را به خطر می اندازد.



 



عرب شاهی با توصیه خوردن سوپ های رقیق و کم چربی، فرنی و شیربرنج افزود: با فاصله کمی از زمان افطار وعده شام را میل کنید که ترجیحا وعده ای شبیه به صبحانه مانند نان و پنیر و گردو یا سبزی خوردن باشد.



 



وی تصریح کرد: در صورت گرسنگی بیشتر می توانید از نان های سبوسدار و کوکوها،کتلت یا شامی که در ماهیتابه رژیمی با حداقل روغن تهیه شده به مقدار کم میل کنید.



 



روز داران از مصرف زولبیا و بامیه خودداری کنند



کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی کاشان، مصرف زولبیا و بامیه به دلیل چربی و قند ساده بالا توصیه نکرد و ادامه داد: استفاده از شیرینی های طبیعی نظیر خرما توصیه می گردد.



 



وی، بهترین زمان صرف آب و نوشیدنی های کم شیرینی خنک و نه سرد را حداقل یک ساعت پس از خوردن افطار تا قبل از سحری عنوان کرد.



 



کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی کاشان یادآور شد: بهترین زمان صرف میوه جات و تنقلاتی مانند مغزیجات خام و بدون نمک حداقل دو ساعت پس از خوردن وعده افطار است.



 



وی توصیه کرد: برای رفع تشنگی از میوه جات آبدار نظیر فالوده طالبی، هندوانه یا خیار و سکنجبین، سیب درختی و گلاب استفاده کنید.



 



پرهیز از مصرف مواد غذایی مختلف در یک نوبت و با فاصله کم



عرب شاهی اظهار داشت: از مصرف مواد غذایی مختلف در یک نوبت و با فاصله کمی از پرهیز شود تا به دستگاه گوارش آسیبی وارد نشود و فرایند هضم  جذب مواد غذایی مختل نگردد.



 



وی توصیه کرد: یک ربع قبل از خوردن سحری آب جوش و کمی عسل میل کنید اما خوردن چای های پررنگ و پس از خوردن سحری مجاز نمی باشد.



 



کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی کاشان، با اشاره به اینکه در وعده سحری باید غذایی شبیه به وعده نهار میل کنید، ادامه داد: غذای سحری می تواند شامل  پلوهای مخلوط یا انواع برنج و خورش باشد.



 



وی، با اشاره به پرهیز از غذاهای شور، چرب و شیرینی جات در وعده سحری گفت: خوردن سبزیجات پخته شده برای پیشگیری از یبوست و رفع تشنگی توصیه می شود.



 



عرب شاهی ادامه داد: از خوردن آب زیاد پس از خوردن وعده سحری پرهیز شود چرا که  خوردن آب زیاد در همان ساعات ابتدایی روز دفع می شود.




  • گروه خبری : فرهنگ سلامت
  • کد خبر : 117148
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم