امروز : 28 تیر 1403
  • 1400/07/26 - 13:28
  • 15
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
  • /Z31P

شش راهکار برای زنان جهت مدیریت خانواده در زمان بحران کووید19

امروزه رسالت بانوان در تمام عرصه های خدمت به خانواده بیش از هر زمان دیگری آشکار شده است و زنان در نقش مدیران قوی و توانمند قدم در راهی گذاشته اند که آینه ی تمام عیار توانمندی‌های زن ایرانی است...



امروزه رسالت بانوان در تمام عرصه های خدمت به خانواده بیش از هر زمان دیگری آشکار شده است و زنان در نقش مدیران قوی و توانمند قدم در راهی گذاشته اند که آینه ی تمام عیار توانمندی‌های زن ایرانی است.


مهارت ها و تلاش های شغلی زنان در شرایط بحران کرونا نشان داده است که زنان از بسیاری از توانایی های وجودی شان برای مدیریت بحران در خانواده‌ها و جامعه به نحو احسن استفاده کرده اند



آنان با روحیه مسئولیت پذیری پیشگام خودمراقبتی در بحران کرونا شده اند. در روزهای شیوع بحران کرونا تلاش برای حفظ افکار مثبت توجه به سلامتی حفظ رژیم غذایی مناسب در راستای محافظت و تقویت سیستم ایمنی اعضای خانواده قابل توجه و بیانگر روحیه مادرانه بانوان بوده است.



میزان عوارض روحی روانی همه گیری کووید ۱۹ نظیر اضطراب، بی اشتهایی، بیخوابی، افسردگی و فرسودگی در زنان سه برابر مردان است و بایستی از زنان در برابر این خطرها حمایت کنید.



بار فعالیت‌های داخل منزل نظیر نظافت و رسیدگی به آموزش فرزندان در جریان همه گیری کووید چندین برابر شده است. با مشارکت در کارهای منزل از زنان و مادران در مقابل فرسودگی حفاظت کنید.



شش راهکار برای زنان جهت مدیریت خانواده در زمان بحران کووید:



 



1. برای صحبت با فرزندتان پیش‌قدم شوید و با آرامش درباره بیماری صحبت کنید



 



دکتر دامور توصیه می کند که والدین بایستی در صحبت با فرزندان خود درباره بیماری کرونا و نقش مهمی که  وی در حفظ سلامتی خود دارد، پیش قدم شده و با آرامش در این باره با آنها صحبت کنند. به آنها بگویید که شاید خود شما یا هریک از اعضای خانواده نشانه‌های بیماری را که اغلب هم شبیه سرماخوردگی عادی یا آنفولانزاست، در خود احساس کنید و نیازی نیست که از این احتمال ترس بی‌مورد به خود راه دهند. والدین باید فرزندان خود را تشویق کنند که اگر حالشان خوب نیست یا اگر احساس نگرانی درباره این بیماری دارند با آنها صحبت کنند و کمک بخواهند.



 



۲. یک برنامه منظم روزانه داشته باشید



 



دکتر دامور می‌گوید: "کودکان نیاز به برنامه منظم روزانه دارند" همین و بس.  آنچه همه ما باید هرچه سریع‌تر انجام بدهیم، تهیه یک برنامه منظم روزانه است تا به همه ما در انجام کارهای روزانه کمک نماید. به والدین موکدا توصیه می‌کنم که برنامه روزانه منظمی برای فرزندان خود درنظر بگیرند که شامل زمان بازی و استفاده از موبایل و ارتباط با دوستان‌شان نیز باشد و حتماً زمانهایی برای دوری از تکنولوژی و کمک در کارهای خانه در نظر داشته باشند.



 



۳. بگذارید فرزندتان احساسات خود را بروز بدهند



با تعطیلی مدارس، تفریحات داخل مدرسه، کنسرت ها، مسابقات ورزشی و فعالیت‌هایی که بچه‌ها پیش از این در آن شرکت می کردند، لغو شده و بنابراین کودکان به دلیل دست دادن تمام این فعالیت ها احساس ناامیدی می کنند. مهمترین توصیه دکتر دامور این است که اجازه بدهید فرزندان‌تان غمگین باشند. آنها را از لحاظ عاطفی حمایت کنید، انتظار این که به‌خاطر از دست دادن زندگی عادی و روزمره‌شان خیلی غمگین و خسته شوند را داشته باشید و سعی در عادی کردن شرایط کنید، در چنین شرایطی، همدلی و حمایت بهترین راه است.



 



۴. درمورد آنچه می‌شنوند و می‌دانند با هم صحبت کنید



 



اطلاعات نادرست زیادی درباره بیماری کرونا در حال انتشار است. سعی نمایید دانسته های قبلی کودک را بفهمید، آنها را اصلاح و تکمیل نمایید. اگر فرزندتان سوالی پرسید که جوابش را نمی‌دانید، به‌جای حدس زدن، از این فرصت استفاده کنید و با هم به دنبال پاسخ بگردید.



 



۵. ایده‌هایی برای معطوف کردن حواس کودکان به کارهای دیگر



 



هر چند روز یک‌بار یک بازی خانوادگی انجام دهید یا با همدیگر آشپزی کنید.



با نوجوانان رو راست باشید و به آنها بگویید که درک می‌کنید در این شرایط زمان بیشتری دارند، ولی دسترسی بی‌وقفه به صفحات مجازی و رسانه‌های اجتماعی هم ایده چندان خوبی نیست. از نوجوان خود بپرسید: به نظر خودت چه کار باید بکنیم؟ یک برنامه‌ریزی برای خودت انجام بده و با هم در موردش صحبت کنیم تا من هم نظر خودم را بگویم.



 



۶. رفتار خود را مدیریت کنید



دکتر دامور می‌گوید: بطور یقین والدین نیز احساس اضطراب می کنند و فرزندان از حالات و احساسات آنها الگو می‌گیرند. من از همه پدرها و مادرها می‌خواهم، تا حدی که می‌توانند اضطراب و نگرانی‌های خود را مدیریت کنند و این نگرانی ها را بیش از حد در حضور فرزندان خود بروز ندهند. بچه‌ها برای احساس ایمنی و امنیت، به والدین خود متکی هستند.



 



منبع: بیمارستان کارگرنژاد




  • گروه خبری : پایگاه خبری وب دا کاشان
  • کد خبر : 121071
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم