امروز : 30 تیر 1403
  • 1399/04/30 - 12:39
  • 8
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /ZV8j

ماسک بزنیم تا از انتقال و گسترش کرونا ویروس جلوگیری کنیم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: ماسک بزنیم تا از انتقال و گسترش کرونا ویروس جلوگیری کنیم...




رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: ماسک بزنیم تا از انتقال و گسترش کرونا ویروس جلوگیری کنیم.



به گزارش وب دا، دکتر سید علیرضا مروجی، به روند افزایشی ابتلا به ویروس کووید 19 در منطقه اشاره کرد و افزود: استفاده از ماسک در اماکن عمومی، حضور حداقلی در مجامع و پرهیز از اجتماعات به ویژه در فضاهای سربسته و شستن یا ضدعفونی کردن دست ها از مهمترین توصیه ها به مردم است.



وی، عدم استفاده از ماسک‌های آلوده، شل و گشاد ، پرهیز از قرار داردن ماسک زیر بینی، عدم لمس قسمت جلویی ماسک، اجتناب از برداشتن ماسک حین صحبت با دیگران، پرهیز از قرار دادن ماسک در محل دسترسی دیگران، شست و شوی دست ها قبل و بعد از لمس کردن ماسک، بررسی ماسک از نظر سلامت، استفاده از قسمت رنگی به سمت بیرون، قرار گرفتن قسمت فلزی روی بینی، پوشاندن کامل دهان، بینی و چانه، عدم فاصله بین صورت و ماسک، برداشتن ماسک از قسمت بند آن و دور کردن ماسک از مقابل صورت و انداختن ماسک استفاده شده در سطل زباله بعد از قراردادن در کیسه پلاستیکی را از جمله شرایط استفاده از ماسک ذکر کرد.



رئیس دانشگاه تصریح کرد: ماسک به هیچ وجه نباید برای کودکان زیر دو سال و یا افرادی که هوشیار نیستند استفاده شود.



وی، تماس و قطرات تنفسی و ناقلان ویروس کرونا را دو مسیر اصلی برای انتقال ویروس کووید19 بیان کرد و یادآور شد: قطرات تنفسی زمانی‌ ایجاد می‌شود که فرد آلوده صحبت، سرفه یا عطسه کند و  شخصی که در تماس نزدیک با فرد آلوده باشد در معرض قطرات تنفسی عفونی بالقوه خواهد بود.



دکتر مروجی ادامه داد: همچنین این قطرات ممکن است بر روی سطوحی که ویروس بر روی آن زنده می‌ماند، فرود آیند. بنابراین، اشیا و سطوح تماس با فرد آلوده یا قطرات آلوده می‌توانند مسیر انتقال ویروس باشند.



وی اظهار داشت: سازمان بهداشت جهانی گزارش‌هایی مربوط به انتقال ویروس کووید-۱۹  ارائه کرده و شواهد موجود در مورد انتقال از افراد دارای علامت، افراد دارای پیش از بروز علامت و افراد بدون علامت اما آلوده به کووید-۱۹ ارائه داده است.



دکتر مروجی یادآور شد: شواهد موجود نشان می‌دهد که این بیماری، از همه این افراد و البته بیشتر توسط موارد دارای علامت، منتقل می‌شود.



وی گفت: دوره نهفتگی یا کمون برای کووید-۱۹ به‌طور متوسط بین ۵ تا 7 روز است، اما می‌تواند تا ۱۴ روز هم طولانی شود. در این دوره، که به آن دوره قبل از علامت داشتن هم می‌گویند، افراد آلوده می‌توانند ناقل بوده و ویروس را به دیگران منتقل کنند در حالیکه بازشناسی این افراد بسیار دشوار به نظر می رسد و یافته های پژوهشی حاکیست تست مولکولی برخی افراد پس از ۱ تا ۳ روز از مواجهه با ویروس کووید-۱۹ و قبل از بروز علائم، می تواند مثبت باشد.



رئیس دانشگاه اظهار داشت: بنابراین، این امکان وجود دارد که افراد آلوده به کرونا بتوانند ویروس را حتی قبل از بروز علائم منتقل کنند. انتقال ویروس از فردی که علامتی ندارد نیز از طریق قطرات تنفسی یا از طریق لمس اشیاء یا سطح آلوده به ویروس صورت خواهد گرفت.




  • گروه خبری : پایگاه خبری وب دا کاشان
  • کد خبر : 119696
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم