امروز : 28 تیر 1403
  • 1400/09/29 - 08:56
  • 18
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
  • /ZKyP

مهارتهای پاسخگویی اجتماعی در دانشجویان باید تقویت شود

عضو کارگروه پاسخگویی اجتماعی معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در دانشگاههای نسل پنجم، مهارتهای پاسخگویی اجتماعی در دانشجویان باید تقویت شود...


 





عضو کارگروه پاسخگویی اجتماعی معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در دانشگاههای نسل پنجم، مهارتهای پاسخگویی اجتماعی در دانشجویان باید تقویت شود.



دکتر ابوالفضل صلواتی زاده، در سمینار پاسخگویی اجتماعی در دانشگاه علوم پزشکی کاشان افزود: تقویت هوش هیجانی ( EQ) دانشجویان، اصلی ترین کار برای ارتقاء مهارتهای پاسخگویی اجتماعی در دانشجویان است و مجموعه دانشگاه باید دراین جهت تلاش نمایند.



وی اظهار داشت: به منظور افزایش مهارتهای پاسخگویی اجتماعی، دانشجویان باید با مولفه های هوش هیجانی آشنا شوند و این مولفه ها شامل : خودآگاهی، خود تنظیمی، خود انگیزشی، همدلی و دیگر مهارتهای اجتماعی مثل مدیریت استرس و اصول فنون مذاکره، هدف گذاری، تاب آوری و افزایش صبر و تحمل در زندگی، فن بیان و ...  را در خود تقویت کنند.



به گفته وی، دروس مورد تدریس در دانشگاهها باید براساس این پنج مولفه بازنگری شود تا فقط یک مدرک تحصیلی و سواد علمی را به افراد هدیه ندهیم بلکه سوادعاطفی و ارتباطی و رسانه ای را هم به آنها بیاموزیم. و به گونه ای تدریس شود که طبق تعریف یونسکو، موجب تغییر رفتار گردد تا برای انسان مفید باشد.



دکتر صلواتی زاده افزود: تجربه ما در دانشگاه کرمان ثابت کرده است در صورتی که چرایی و علت برگزاری این دوره ها را در جلسات اول برای دانشجویان بیان کنیم استقبال خوبی می شود و دانشجویان زیادی با رغبت و علاقه در این دوره ها شرکت می کنند اگر چه نمره و امتیاز مادی برای آنان ندارد.



عضو کارگروه پاسخگویی اجتماعی معاونت آموزشی وزارت بهداشت، گفت: البته برای استفاده درست دانشجویان از این مهارتها لازم است همراه آن، اخلاق انسانی و اسلامی را نیز با رفتارمان به آنها بیاموزیم.



دکتر صلواتی زاده تصریح کرد: افراد اگر به این مهارتها تجهیز شوند اما نگوییم که درکجا و درچه راهی باید از آن استفاده کنند، خطرناکترین حالت ممکن یعنی توانمند کردن یک نفر در مسیر منفی و خلاف اخلاق و انسانیت رخ می دهد.



به گفته وی، دانشجویان، انسانیت را از رفتار ما اساتید یاد می گیرند و مطمئن باشید که رفتار اساتید روی دانشجویان تاثیر بسیار زیادی دارد اگر چه رفتار دانشجویان در زمان حضور در کلاس و دانشگاه، به گونه ای است که می خواهند با تمام وجود ثابت کند حرف شما روی آن اصلا تاثیر گذار نبوده است.



دکتر صلواتی زاده افزود: بحث دیگر پاسخگویی اجتماعی پیشگیری است که باید در آموزش ما نهادینه شود. مثلا اگریکی از دانشجویان ما راهی پیدا کند که موتورسوار، به راحتی و با رغبت از کلاه ایمنی استفاده کند از طیف وسیعی از مرگ و میرها، بیماریها و خسارتها پیشگیری می شود.



به گفته وی، همگرایی علوم و رشته های فنی مهندسی، پزشکی، هنری و انسانی با یکدیگر از دیگر مباحث بسته پاسخگویی اجتماعی است.



دکتر صلواتی زاده افزود: در ایام کرونا، در دانشگاه و کل کشور، سه گروه همکار ما بودند، گروهی برای حق الزحمه و انگیزه های کاملا بیرونی و مادی کار می کردند، گروهی پنجاه پنجاه یعنی هم دارای انگیزه های بیرونی و مادی و هم انگیزه های معنوی و انسانی و خدایی بودند. اما گروه سوم افرادی بودند که فراتر از یک انسان، فراتر از رشته تحصیلی، فراتر از زمان و مکان و یا فراتر از توان خود، تلاش می کردند.



وی تصریح کرد: این گروه سوم همان افرادی بودند که مهارتهای پاسخگویی اجتماعی را در خود تقویت کرده و نسبت به اتفاقات اطرافشان پاسخگو شده اند.



 






  • گروه خبری : پایگاه خبری وب دا کاشان
  • کد خبر : 121282
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم